イベント案内:Jérôme Samuel氏講演会「ジャワ島のガラス絵(19~20世紀):移りゆく世界の写し絵」(東京大学東洋文化研究所)

東文研セミナー:Jérôme Samuel氏講演会「ジャワ島のガラス絵(19~20世紀):移りゆく世界の写し絵」Tobunken Seminar: Reverse glass painting in Java, 19th-20th centuries by Professor Jérôme Samuel, September 24 (Sun)
*English below

東京大学東洋文化研究所では9月24日(日)にインドネシアのマレー文化の専門家であるジェローム・サミュエル氏(パリ東洋言語文化学院教授・在バンコク現代東南アジア研究所所長)をお迎えし、ジャワ島のガラス絵に関する講演会を開催いたします。英語開催ですが逐語和訳がつきます。インドネシア、ジャワ島、マレー芸術、イスラーム美術にご関心がおありの皆様の参加をお待ちしております(要事前登録)。

1. 報告主題:
ジャワ島のガラス絵(19~20世紀):移り行く世界の写し絵(Reverse glass painting in Java, 19th-20th centuries. Reflecting a world in motion)
2. 講演者:
ジェローム・サミュエル教授
パリ東洋言語文化学院・在バンコク現代東南アジア研究所
3. 報告概要:
ガラス絵は19世紀末から1970年代にインドネシア全土で広まった。ガラス絵の手法の普及により、ジャワの絵画のほとんどが刷新されてしまったほどであった。他の素材(紙、木材、皮革)による絵画も同時代を通じて存続していた中で、裏から着彩するガラス絵はほかの場所では見られない様々な表現をもたらした。この報告では、近代性の主題に焦点を当てる。前述の時代において、裏から着彩するガラス絵は、ガラスという素材のみならず、絵画が生み出した様式、描かれたイメージ、込められた思想などによって「近代性」を代表するものだった。数百のガラス絵作品の図像分析は、19世紀から20世紀にかけてのジャワの歴史の解明に役立つものである。またとりわけ、植民地社会における非ヨーロッパ人たちの様々な社会階層において、絵画図像がどのように味わわれ用いられていたか、いかなる宗教的・政治的思想の伝播があったのかを、よりよく理解することが可能になる。
4. 日程: 2023年9月24日(日), 15:00~17:00
言語: 英語(逐語和訳あり)
場所: 東京大学東洋文化研究所 3階大会議室
http://www.ioc.u-tokyo.ac.jp/eng/access/
無料・要事前登録。参加ご希望の方は、以下のフォームより9月20日(水)正午までにご登録ください:
https://forms.gle/fDRBqmST8asNfaoB8
5. 講演者について:
ジェローム・サミュエル氏はフランスの研究者で、東洋言語文化学院(Inalco、パリ)教授、現在現代東南アジア研究所(Irasec、バンコク)所長、また雑誌Archipel(Irasec、パリ)の編集長でもある。専門はインドネシアのマレー語と言語政策、術語学、教授法、マレーシアのマレー語との相互理解可能性。これらに加え、20年来インドネシア(ジャワ島、バリ島)のガラス絵の研究を精力的に進めており、多くの調査地をめぐって2500以上の作品のデータベースを作り、多数の論文を出版した。
6. 問い合わせ:
shoko_watanabe[at mark]ioc.u-tokyo.ac.jp
【English】

The Institute for Advanced Studies on Asia at the University of Tokyo is pleased to announce a lecture on September 24 by Professor Jérôme Samuel, Professor at the National Institute of Oriental Languages and Civilizations in Paris and Director of the Research Institute on Contemporary Southeast Asia in Bangkok, who is an expert on Malay culture in Indonesia. The lecture will be held in English, but Japanese translation will be provided. We look forward to your participation if you are interested in Indonesia, Java, Malay art, and Islamic art.

1. Subject:
Reverse glass painting in Java, 19th-20th centuries. Reflecting a world in motion
2. Speaker:
Professor Jérôme Samuel
Institut National des Langues et Civilisations Orientales (INALCO, Paris)/ Research
Institute on Contemporary Southeast Asia (Bangkok)
3. Abstract:
Painting under glass was widely practiced in Indonesia between the end of the 19th century and the 1970s. It was so successful that almost all Javanese iconography was reproduced on this medium. However, as works on other media (paper, wood, leather) have survived less well over time, reverse glass paintings give us access to a range of images that would be hard to find elsewhere.
In my talk, I will focus on the question of modernity. During the span of time mentioned above, reverse glass painting has been a kind of emblem of “modernity”, not only by virtue of the medium itself, but because of the models these paintings reproduced, the images they displayed and the ideas they conveyed. Based on a corpus of several hundred items, my aim is to show that iconography
on glass can contributes to the study of Javanese history in the 19th-20th centuries, and in particular enable us to better apprehend and understand iconographic tastes and uses, of course, as well as the circulation of ideas, both religious and political, within the different strata of colonial society in its non-European components.
4. Program:
Date and Time: September 24, 2023 (Sun), 15:00~17:00
Language: English(with Japanese translation)
Venue: Meeting Room 303, Institute for Advanced Studies on Asia, The University of
Tokyo
http://www.ioc.u-tokyo.ac.jp/eng/access/
Open to the public (Registration required from the form below):
https://forms.gle/fDRBqmST8asNfaoB8
*The form should be submitted by November 20 (Wed), 2023, 12:00 (JST)
5. Biodata of the speaker
Jérôme Samuel is a French researcher, full professor (Indonesian and Malaysian studies) at Institut National des Langues et Civilisations Orientales (INALCO, Paris), and currently Director of the Research Institute on Contemporary Southeast Asia (Bangkok). He is also the editor-in-chief of the journal Archipel (IRASEC, Paris). Part of his work focuses on Indonesian Malay, its language policies, terminologies, didactics and mutual intelligibility with Malaysian Malay. Besides, for the past 20 years, he has been conducting extensive research on traditional and contemporary reverse glass painting in Indonesia (Java and Bali). To this end, through numerous field surveys, he has built a database of over 2,500 items and has published numerous articles on the subject.
6. Contact:
shoko_watanabe[at mark]ioc.u-tokyo.ac.jp

Close Menu